درباره هلند

نام رسمی کشور:  پادشاهی نِدرلندز  (Kingdom of the Netherlands)

پایتخت: آمستردام 

مقر دولت: لاهه 

مساحت: ۵۲۶ , ۴۱ کیلومترمربع (بدون احتساب سطوح آبی درون مرزی: ۹۴۸ , ۳۳ کیلومترمربع)

جمعیت: بیش از ۱۷ میلیون نفر (یکی‌ از پر تراکم ترین کشورهای جهان)

نام هلند از نام دو استان هلند جنوبی و هلند شمالی که نقش عمده ای در تاریخ کشور دارند، گرفته شده است. اما هلندی ها تصمیم گرفتند از سال 2020 کشورشان فقط با نام ندرلندز (Netherlands) شناخته شود.

هلند در میان دریای شمال، بلژیک و آلمان واقع شده است. طول شمالی جنوبی آن ۳۰۰ کیلومتر و طول شرقی‌ غربی آن ۲۰۰ کیلومتر است. آمستردام، پایتخت این کشور با حدود ۷۵۰۰۰۰ نفر جمعیت، بزرگترین شهر کشور است. دولت، در شهر لاهه مستقر است.

خط ساحلی دریای شمال با مرز هلند طولانی ترین و ۶۴۲ کیلومتر است. مرز این دریا با بلژیک ۴۰۷ و با آلمان ۵۵۶ کیلومتر است. در حدود ۶۰ درصد جمعیت هلند در پایین تر از سطح دریاهای آزاد زندگی‌ می‌ کنند. بلندترین نقطه هلند در ولسربرخ در استان لیمبورخ است که ۳۲۱ متر بالاتر از سطح دریا قرار گرفته است. پایین ترین نقطه کشور در شمال شرقی‌ روتردام، در پرینس الکساندر پولدر واقع است که ۶,۷۶ متر پایین تر از سطح دریا واقع است. 

شهرت هلند به گلهای لاله، آسیاب های بادی و کفش های چوبی است.

هلند شانزدهمین اقتصاد دنیا و رتبه دهم در تولید ناخالص سرانه ملی‌ را داراست.

هلند به ۱۲ استان تقسیم شده است:

استان

مرکز استان

خرونینگن

خرونینگن

فریزلاند

لیوواردن

درنته

آسن

اورایسل

زووله

خلدرلاند

آرنهم

اوترخت

اوترخت

هلند شمالی

هارلم

هلند جنوبی

لاهه

زیلاند

میدلبورخ

برابانت شمالی

دن بوس

لیمبورخ

ماستریخت

فلوولاند

لیلی استاد

 شهرهای آمستردام، لاهه، روتردام و اوترخت به یک واحد بزرگ مرکزی به نام راندستاد تعلق دارند که جمعیتی معادل ده میلیون نفر دارند که برابر با دو سوم جمعیت هلند است و آن را به یکی‌ از بزرگترین مناطق شهری اروپا تبدیل می‌ کند. قسمت عمده این جمعیت به دلیل تراکم آن در این ۴ شهر بزرگنیست، بلکه به علت شهرهای کوچک و بزرگ واقع در این منطقه است. شهرنشینی در هلند پدیده تازه ای نیست، نیمی از جمعیت هلند ازسال ۱۵۰۰ میلادی در شهرها زندگی‌ می‌ کردند. علیرغم نزدیکی‌ بسیار زیاد، هر یک از شهرهای هلند ویژگی‌ مخصوص خود را دارند. آمستردام به دلیل مراکز تاریخی، ساختمان های باشکوه، موزه ها و سیستم منحصر به فرد شبکه کانال های آب بسیار مورد توجه توریست ها قرار دارد. لاهه، دلفت، هارلم، اوترخت، خرونینگن و ماستریخت نیز به نوبه خود ازبناهای تاریخی‌، موزه ها، سنت ها و جذابیت های ویژه خود بی‌ بهره نیستند. روتردام به دلیل معماری مدرن قابل توجه، مشهور است.

به دلیل حضور پایانه دو رود مهم اروپایی، راین و مس در استان های هلند جنوبی و شمالی، این دو استان نقش مهمی‌ را در اقتصاد کشور ایفا می‌ کنند. روتردام، بزرگترین بندر دریایی و فرودگاه اسخیپول آمستردام، یکی‌ از بزرگترین فرودگاه ها در اروپا هستند.

سطح خاک هلند بسیار پایین است. ۲۷ درصد خاک هلند و شصت درصد جمعیت آن، پایین تر از سطح دریاهای آزاد قرار دارند. به غیر از برخی‌ قسمت های محدود در مرکز و دامنه کوه های آردن در جنوب شرقی، بقیه خاک هلند بسیار مسطح است. مناطق خاصی‌ از خاک هلند با یک سیستم پیشرفته حوضچه و بنداب احیا شده و خشک می مانند. حوضچه ها گستره های زمین مسطح هستند که بنداب ها به آن متصل می شوند تا به صورت مصنوعی سطح آب را کنترل کنند. از قرن شانزدهم به بعد آسیابهای بادی نه تنها برای خشک نگاه داشتن زمین، بلکه به منظور تخلیه آب به دریاچه های داخلی‌ استفاده می‌ شده ا‌ند. ظاهر منحصر به فرد هلند را پل های متعدد، بنداب ها، آسیاب های بادی و ایستگاه های پمپ های تخلیه می‌ سازند. نقطه عطف پیروزی هلند در مهار آب، در پروژه دلتا نمایان است، مجموعه سدهایی که دو استان زیلاند و هلند جنوبی را از دریای شمال در امان نگاه می دارند. کار بر روی این پروژه پس از فاجعه سیل سال ۱۹۵۳ آغاز شد و در سال ۱۹۹۷با تکمیل مانعی در برابر خروش آب ناشی‌ از طوفان در آب راه جدید به اتمام رسید. این سد با دو دروازه عظیم قابل تنظیم، گستره آب به عرض ۳۶۰متر را مهار می‌ کند و جمعیت یک میلیون نفری روتردام و حومه آن را از خطر سیل در امان می‌ دارد.

 

خلاصه تاریخ هلند

دوره رومی 
پیش از ظهور حضرت مسیح (ع)، کشوری که ما هم اکنون هلند می‌ نامیم مسکن قبایل ژرمن و سلتیک بود. تا اوایل قرن پنجم، قسمت های جنوب راین جزو قلمرو امپراطوری روم بود.

قرون وسطی 
در طول قرون وسطی، هلند از حکومت های فئودالی مستقل متعددی تشکیل شده بود. قدرتمند ترین پادشاه آن دوره، کارل کبیر بود که در قرن هشتم بر وسعتی تقریبا معادل اروپای کنونی حکومت می‌ کرد. این سرزمین ملوک الطوایفی، در نهایت تحت سلطه کارل پنجم ) ۱۵۰۰-۱۵۵۸ ( ، با سایر کشورهای پایین)بلژیک و لوکزامبورگ کنونی ( قسمتی‌ از امپراطوری روم را تشکیل می‌ دادند.

جنگ های ۸۰ ساله 
در سال ۱۵۶۸، گروهی از استان های شمالی هلند به فرماندهی شاهزاده ویلیام نارنجی، علیه کارل پنجم و وارث وی، فیلیپ دوم طغیان کردند. این قیام که ناشی‌ از خشم گسترده به دلیل محدودیت در آزادی های مذهبی‌ و آرمان گرایی مطلقه شاه بود، آغاز آن چه است که هلندی ها آن را جنگ های ۸۰ ساله می‌ نامند. این جنگ ها در سال ۱۶۴۸ طی‌ صلح وستفالی پایان یافتند که جمهوری ایالات متحده)هفت استان مستقل هلند، زی لاند، اوترخت، فریزلاند، خرونینگن، اورایسل و خلدرلاند) به عنوان یک کشور مستقل شناخته شد. در این جمهوری جدید، بازماندگان ویلیام نارنجی قدرتمندترین و تحت عنوان استاندار باقی‌ ماندند.

عصر طلایی 
در طول قرن هفدهم که به عصر طلایی مشهور است، با کمک کمپانی هلند شرق آسیا (VOC) ، این جمهوری به صورت فزاینده ای مرفه گردید. VOC که در سال ۱۶۰۲ به منظور حمل و نقل و تجارت به جنوب شرقی‌ آسیا تاسیس شد، تا مدت ها بزرگ ترین شرکت سرمایه‌ گذاری تجاری جهان بود. در همان سال ها، کمپانی هلند غرب آسیا برای تجارت با غرب آفریقا و آمریکا نیز تاسیس شد. تداخل در مسیر تجاری مشترک به بروز جنگ های بسیاری با انگلیس انجامید، ولی‌ علیرغم اینها ارتباط میان دو کشورنزدیک باقی‌ماند. استاندار ویلیام دوم و پسرش ویلیام سوم، هردو با شاهزاده های انگلیسی‌ ازدواج کردند و در سال ۱۶۸۹، پارلمان انگلیس از ویلیام سوم تقاضا کرد که تاج را بپذیرد.

پادشاهی هلند 
انقلاب فرانسه مصادف با پایان جمهوری ایالات متحده بود. در سال ۱۷۹۵، کشور توسط نیروهای انقلابی فرانسه اشغال گردید که آن را به ایالت رعیتی به نام جمهوری باتاویا تبدیل کردند. در سال ۱۸۰۶، ناپلئون برادر خود، لویی ناپلئون بوناپارت را به عنوان شاه به پادشاهی هلند تبدیل کرد. ۴ سال بعد فرانسه مجددا هلند را ضمیمه خود اعلام کرد و لویی ناپلئون، آمستردام را به عنوان پایتخت انتخاب کرد. در ۱۸۱۳ با سقوط امپراطوری فرانسه، کشورهای پایین استقلال خود را مجددا به دست آوردند. در شمال هلند، جنگ قدرت میان سلطنت طلبان و جمهوری خواهان به پیروزی سلطنت طلبان انجامید. ویلم فردریک، شاهزاده خاندان نارنجی - ناساو و همچنین پسر آخرین استاندار، از تبعید در انگلستان باز گشت.اگر چه آمستردام پایتخت رسمی‌ باقی‌ ماند، ولی‌ دولت به لاهه منتقل شد. به جای بازگشت به سیستم قدیمی ایالت مستقل، کشور ساختار واحد خود را که توسط فرانسوی ها معرفی‌ شده بود، حفظ کرد. در سال ۱۸۱۵، هلند شمالی و جنوبی (هلند و بلژیک امروزی) برای تشکیل پادشاهی هلند تحت فرمان ویلم فردریک به عنوان پادشاه، با یکدیگر متحد شدند. این نشانگر معرفی‌ سلطنت موروثی هلند شد. 
 
اصلاحات قانون اساسی 
قانون اساسی‌ به طور عمده ای در سال ۱۸۴۸ مورد تجدید نظر قرار گرفت. در قانون جدید، وزرا به جای پادشاه در برابر پارلمان منتخب پاسخگو بودند. این آغاز سلطنت مبتنی‌ بر قانون اساسی‌ با سیستم پارلمانی بود. در سال ۱۸۳۰، هلند جنوبی به منظور تشکیل ایالت مستقل بلژیک از این پادشاهی جدا کهمرزهای آن همان مرزهای کنونی است. با مرگ ویلم سوم در ۱۸۹۰، اتحاد این پادشاهی با لوکزامبورگ و همچنین سلطنت مردان در هلند نیز پایان یافت. هرچند که ملکه ویلمینا ) ۱۸۸۰-۱۹۶۲ ( در همان سال تاجگذاری شد، اما مادر وی تا سال ۱۸۹۸ که ملکه جوان ۱۸ ساله شود، نایب السلطنه باقی ماند.

جنگ جهانی‌ دوم 
هلند سیاست بی‌ طرفی‌ خود را تا آغاز جنگ جهانی‌ دوم ادامه داد، اما در ماه می‌ ۱۹۴۰ توسط آلمان ها مورد حمله قرار گرفت و به مدت پنج سال به اشغال درآمد. ملکه ویلمینا، کشور را به قصد انگلستان ترک کرد و سال های جنگ را در آنجا سپری کرد، در حالیکه نقش حیاتی را به عنوان سمبل مقاومت در قبال نیروهای آلمانی حفظ نمود. وی پس از پنجاه سال سلطنت، در ۱۹۴۸ به نفع دخترش جولیانا کناره گیری کرد. ملکه جولیانا نیز در ۱۹۸۰ به نوبه خود سلطنت را به دختر ارشدش، بئاتریکس، ملکه فعلی‌ هلند بخشید.

بازسازی 
پس از جنگ، هلند قادر شد تا با کمک آمریکا تحت برنامه مارشال به بازسازی بپردازد. شرکای ائتلافی دولت، حزب مردمی کاتولیک و حزب کارگر پایه های یک کشور با رفاه اجتماعی را ریختند.

سیل بزرگ ۱۹۵۳ 
در فوریه ۱۹۵۳، فاجعه ای درهلند رخ داد و آن ترکیب جزر و مدهای بهاری با نیروی طوفان شمال غرب بود که موجب زیر آب رفتن بیش از صد و پنجاه هزار هکتار از خاک این کشور شد. بیش از ۱۸۰۰ نفرو هزاران دام یک شبه غرق شدند. این فاجعه منجر به تسریع انجام برنامه دلتا شد که یکی‌ از بزرگ ترین پروژه های مهندسی‌ هیدرولیک پس از جنگ بود. در سال ۱۹۵۸ اولین سد متحرک طوفان به بهره برداری رسید. پروژه دلتا در سال ۱۹۹۷ تکمیل شد.

سرزمین های خارج کشور 
تا شروع جنگ جهانی‌ دوم، هلند یکی از قدرت های عمده استعماری بود. اما پس از ۱۹۴۵، این مستعمره ها مستقل شدند. اندونزی در ۱۹۴۹ تمام ارتباطات خود با قانون اساسی‌ هلند را قطع کرد. کشورهای سورینام و انتیل هلند واقع در دریای کاراییب، در ۱۹۵۴ تحت حکومت پادشاهی اما به عنوان کشورهای هم ردیف باقی‌ ماندند که هلند را به عنوان مسوول روابط امور خارجی و دفاع از جانب آن ها معرفی‌ کردند. در ۲۵ نوامبر ۱۹۷۵، سورینام نیز یک جمهوری مستقل تشکیل داد و در اول ژانویه ۱۹۸۶ اروبا که تا آن زمان جزیی‌ از انتیل هلند بود همراه با بونر، کوراسو، صبا، سنت اوستاتیوس و سنت مارتین استقلال خود را در داخل پادشاهی به عنوان کشورهای هم ردیف با انتیل هلند و خود هلند تشکیل دادند.

 

مردم هلند 

هلندی ها ساکنین اصلی‌ این کشور و قوم غالب ( ۸۱ درصد جمعیت) را تشکیل می‌ دهند. آنها همچنین با میانگین قد ۸۲ , ۱ متر در مردان و ۶۹ , ۱ در زنان، قد بلند ترین مردم دنیا هستند. دین غالب در هلند، مسیحیت است )پروتستان و کاتولیک. ( جامعه هلند سابقا در مورد مسائل مذهبی‌ بسیار حساس بود. هرچند که جامعه فعلی‌ هلند به شدت سکولار شده است، اما هنوز در برخی‌ رسانه ها و سیستم های آموزشی رد پای سیستم قدیمی به چشم می‌ خورد. جامعه هلند تساوی طلب، فردگرا و مدرن است. آنها به کار سخت، تحصیلات، جاه طلبی و توانایی ارزش می‌ گذارند.

رعایت مصالح بین المللی 
کشور هلند، عضو پایه گذار اتحادیه اروپا، ناتو و OECD است و همچنین پروتکل کیوتو را امضا کرده است. منطقه لاهه جایگاه بیش از ۸۰ سازمان بین‌المللی است که عموما در زمینه های صلح، عدالت و امنیت فعالیت می‌ کنند. همچنین هلند میزبان پنج دادگاه بین المللی است که همگی‌ در خود شهر و یا در اطراف شهر لاهه قرار دارند. این ها لاهه را به پایتخت قانونی‌ جهان مبدل کرده است.

زبان هلندی 
زبان هلندی زبان مادری بیش از ۲۲ میلیون نفر مردم هلند و بلژیک است. همچنین در شمال غرب فرانسهدر حدود شصت هزار نفر به هلندی محاوره می کنند. زبان هلندی همچنان در کلنی سابق هلند، سورینام به وفور در سیاست و یا آموزش مورد استفاده قرار می‌ گیرد و همینطور در آروبا و انتیل هلند. در اندونزیبسیاری از وکلا به دلیل وابستگی های تاریخی،‌ به زبان هلندی سخن می‌ گویند. زبان آفریقایی که در آفریقای جنوبی صحبت می‌ شود، ریشه در زبان هلندی دارد. در سال ۱۹۸۰، هلند و فلاندر، اتحادیه زبان هلندی را تاسیس کردند که زبان هلندی را در دنیا تبلیغ می‌ کند و قوانین دیکته و گرامر را تالیف‌ می‌کند. در استان فریزلاند به زبان مستقلی که فریزی نام دارد، سخن گفته می‌ شود. این زبان که به رسمیت شناخته شده است، زبان مادری ۴۰۰ هزار نفر است. این زبان از جهاتی‌ به زبان انگلیسی‌ و زبان های کشورهای اسکاندیناوی شباهت دارد، اما زبان آموزشی مدارس در سراسر هلند و حتی فریزلاند، زبان هلندی است.

جامعه چند فرهنگی‌ 

قرن هاست که مردمان مختلف به هلند مهاجرت می‌ کنند. در طول سال های ۱۹۶۰ تا ۱۹۷، کمبود نیروی کار مهاجران بسیاری را از جنوب اروپا، ترکیه و مراکش به هلند جذب نمود. جمعیت هلند در حال حاضر (2018) 17,2 میلیون نفر است که ۱۹ درصد آن را مهاجرین و یا اقلیت های قومی تشکیل می‌ دهند. افرادی که از اقلیت های خارجی‌ هستند، بیشتر تمایل به زندگی‌ در شهرهای بزرگ را دارند. آن ها ۳۰ درصد ساکنین شهرهای آمستردام، روتردام، اوترخت و لاهه را تشکیل می‌ دهند.

مهاجرت و پناهندگی 
از سال ۲۰۰۴ ، سیاست مهاجرت هلند بسیار محدود شده است. درخواست مهاجرت تنها در سه زمینه مورد قبول واقع می‌ شود : حضور فرد مهاجر در خدمت منافع ضروری هلند باشد، اگر مهاجران بر اساس قرددهی بین‌المللی موظف به سکونت درهلند هستند و یا دلایل ویژه انسان دوستانه. دولت برای کمک به ادغام مهاجرین ، فعالانه سیاستهای جدید ی می‌ اندیشد. 
هلند همچنین سابقه طولانی‌ در پذیرش پناهنده دارد. از یهودیان اسپانیایی و پرتغالی در قرن شانزدهم گرفته تا پناهنده از یوگسلاوی سابق در ۱۹۹۰.بسیاری دیگر از پناهنده ها از شوروی سابق، عراق ، غنا ، سومالی ، سریلانکا و ایران هستند. در سال ۲۰۰۰ هنگامیکه تعداد پناهنده های سیاسی به طور فزاینده ای به پنجاه هزار نفر رسید، دولت هلند با تغییر قانون ، امکان دستیابی به پناهندگی سیاسی را مشکلترکرد .

مذهب 

جامعه هلند بسیار سکولار است و بسیاری از هلندی ها خود را به مذهب خاصی‌ معرفی‌ نمی‌ کنند؛ اما در عین حال، کلیساها، مساجد و معابد بسیاری در کشور وجود دارد.

مسلمانان: در حدود یک میلیون مسلمان در هلند زندگی‌ می‌ کنند که بیش از ۶ درصد جمعیت هلند را تشکیل می‌ دهند. گروه های ترک و مراکشی ۷۵ درصد از این جمعیت مسلمان را تشکیل می‌ دهند. بسیاری از شاخه های بزرگ اسلام، در میان مسلمانان هلند دیده می‌ شوند. به غیر از سنی ها، شیعیان، علوی ها و حتی صوفیان در این میان دیده می‌ شوند.

فرقه های مسیحی‌: در میان هلندیانی که این روزها ادعای وابستگی به کلیسایی را دارند، نیمی کاتولیک و نیمی پروتستان هستند. البته تنها ۲۰ درصد ازاین جمعیت مرتب در برنامه های کلیسا شرکت می‌ کنند. کاتولیک ها عموما در استان های جنوبی برابانت و لیمبورخ ساکن هستند و پروتستان ها در استان های دیگر.

یهودیان: قبل و در طول جنگ جهانی‌ دوم، بسیاری از یهودیان به هلند که در آنجا پایگاه بزرگی‌ داشتند، مهاجرت کردند.هنوز جمعیت یهودی قابل توجهی‌ در هلند یافت می شود که بیشتر در آمستردام ساکن هستند.

سایر گروه ها: دیگر وابستگی هایی که به صورت فعال در جامعه هلند دیده می‌ شوند، هندویسم و بودیسم هستند.

 

نظام سیاسی در هلند

کشور هلند یک سلطنت مبتنی‌ بر قانون اساسی‌ با سیستم پارلمانی است که قسمتی‌ از پادشاهی هلند را شامل می شود. این پادشاهی شامل هلند و شش جزیره‌ در دریای کارائیب هست: آروبا و پنج جزیره‌ دیگر که انتیل هلند را تشکیل می‌ دهند، کوراساو و بونر در سواحل ونزوئلا و صبا، سنت اوستاتیوس و سنت مارتین واقع در جنوب شرقی جزایر ویرجین آمریکا. 

نظام سلطنتی مبتنی‌ بر قانون اساسی‌ و نظام پارلمانی در هلند به این معناست که دولت تنها شامل وزرا و کابینه نمی‌ شود، بلکه پادشاه را نیز در بر می‌ گیرد. پادشاه (یا ملکه) رئیس دولت محسوب می‌ شود. مسئولیت های دولت قانونگذاری، اجرای قانون، نظارت بر دولت های محلی، انجام فعالیت های روزمره دولت و حفظ روابط بین الملل است. پارلمان خود از دو قسمت تشکیل شده که اصطلاحا اتاق اول و اتاق دوم نام دارند. اتاق اول همان مجلس سنا است که ۷۵ عضو دارد که به صورت غیرمستقیم انتخاب می‌ شوند. اتاق دوم که اصطلاحا همان مجلس نمایندگان یا پارلمان نامیده می شود، متشکل از ۱۵۰ عضو از احزاب مختلف است که توسط مردم انتخاب می‌ شوند.

دولت از پادشاه و وزرا تشکیل می‌ شود. در سال ۱۸۴۸ تصویب شد که پادشاه یا ملکه مسئولیتی در قبال تصمیمات دولت نخواهد داشت. قوانین مورد تصویب مجلس باید حتما به امضای پادشاه یا ملکه برسند. پس از هر انتخابات، ملکه رهبران احزاب، مجلس سنا و نخست وزیران احتمالی‌ را به حضور می‌ پذیرد و سخنان و نقطه نظرهای آنها را در تشکیل دولت جدید می‌ شنود. سپس پادشاه با صحبت با مشاوران خود و نظر آنها در رابطه با رهبران احزاب، ترکیب احتمالی‌ کابینه را تعریف می‌ کند. پس از اینکه ترکیب شرکای ائتلافی در کابینه جدید پیش نویس شد، از یک پیشرو که همان نخست وزیر است درخواست می شود که کابینه جدید را تشکیل داده و برنامه های دولت را معلوم کند. سپس وزرای جدید و اعضای کابینه مراسم سوگند را در حضور پادشاه به جای خواهند آورد.

پادشاه (یا ملکه) ریس دولت محسوب می‌ شود. قانون اساسی‌ تعیین می‌ کنند که تقسیم قدرت میان پادشاه و سایر اعضای دولت چگونه صورت می‌ گیرد. برای مثال پارلمان حق این را دارد که دولت را تحت نظر داشته باشد. وزرا در قبال پارلمان مسئول هستند، اما پادشاه که مصونیت سیاسی دارد مسوول اعمال دولت نیست. مسئولیت های دولت قانونگذاری، اجرای قانون، نظارت بر دولت های محلی، انجام فعالیت های روزانه دولت و حفظ روابط بین الملل است. تعداد وزرا از یک دولت تا دولت دیگر متفاوت است، اما توزیع تعدادی اعضای دولت باید با توجه به شرکای ائتلافی تشکیل دهنده کابینه تا حد ممکن نزدیک باشد. در این صورت، یکی‌ از شرکای ائتلافی ممکن است فکر کند که در مورد وی کوتاهی‌ شده و در نتیجه به سقوط دولت بیانجامد.

پارلمان از دو قسمت تشکیل شده است. یکی‌ مجلس سنا )اتاق اول ( که ۷۵ عضو دارد که غیر مستقیم انتخاب می‌ شوند و تنها قدرت وتو در سیستم قانون گذاری دارند. مجلس نمایندگان )اتاق دوم ( که شامل ۱۵۰ عضو است، مستقیما توسط مردم انتخاب می‌ شوند. اعضای هر دو مجلس نامبرده شده برای یک دوره ۴ ساله کار می‌ کنند. این دو مجلس در مجموع ۴ حق دارند : حق تعیین بودجه، حق استیضاح، حق مورد سوال قرار دادن وزرا و حق پرسشگری. مجلس نمایندگان حق اصلاح و تعیین قانون را نیز داراست.

انتخابات برای مجلس نمایندگن هر ۴ سال برگزار می‌ شود. در هلند برای هر دو انتخابات ملی‌ و محلی، از سیستم نمایندگی‌ متناسب استفاده می‌ کند. این بدین معناست که حزبی که برای مثال ۱۰ درصد آرا را به خود اختصاص دهد، ده درصد از کرسی های مجلس را نیز اشغال خواهد کرد. می‌ توان به یک حزب یا به یک فرد رای داد و کرسی ها به همان نسبت تعیین می‌ شوند. برای مثال اگر فرض کنیم که مجلس نمایندگان ۱۵۰ کرسی دارد، برای به دست آوردن هر کرسی باید ۱ / ۱۵۰ آرا را به خود اختصاص دهد. کاندیدائی که ۲۵ درصد از آرا حزب را به خود اختصاص داده باشد نیز حتما در مجلس یک کرسی را اشغال خواهد کرد و سایر صندلی‌ های باقی‌ مانده به ترتیب به نفرات بعدی که نامشان در لیست انتخاباتی حزب آمده است، تعلق می‌ گیرد.

اگر فردی ملیت یکی‌ از کشورهای اروپایی را داشته باشد، تحت شرایط مشابه یک هلندی دارای حق رای برای انتخابات محلی خواهد بود. باید حداقل ۱۸ سال سن داشته باشد و در روزی که رای می‌ دهد، ساکن همان شهری باشد که در انتخاباتش شرکت می‌ کند. اگر ملیت غیر اروپایی دارد، در هیچ یک از انتخابات محلی و یا ملی‌ نمی‌ تواند شرکت کند، مگر اینکه از اقامت قانونی وی در کشور حداقل ۵ سال بگذرد. اگر کارمند سیاسی از کشور دیگری باشد، نه خود و نه همسرش و نه فرزندانشان حق رای نخواهند داشت. 

از آنجایی که احزاب متعددی در هلند وجود دارند، معمولا دولت از شرکای ائتلافی تشکیل می‌ شود. یک فرد میانجی مشخص می‌ شود تا با احزاب مختلف درباره نقطه نظرهای آنها در کابینه احتمالی‌ جدید گفتگو کند. معمولا هفته ها تا ماه ها طول می‌ کشد تا این مذاکرات به نتیجه برسد و شرکای ائتلافی که اکثریت را در مجلس دارند، به عنوان دولت تعیین شوند. در همین فاصله، نخست وزیر این کابینه جدید را به پادشاه معرفی‌ می‌ کند که ملکه در پاسخ از وی می‌ خواهد تا تشکیل کابینه جدید وی به عنوان مسوول عمل کند. بدین ترتیب، کابینه ای تشکیل می‌ شود که برنامه های وی توسط اکثریت مجلس تائید شده است. اگر در یک بحران سیاسی کابینه قبل از اتمام دوره ۴ ساله خود سقوط کند، انتخابات مجدد زودهنگام انجام می‌ شود و تمام این مراحل تکرار می‌ شود. مجلس نمایندگان هلند به نسبت آرا انتخاب می‌ شود.

در حال حاضر، بر اساس نتایج انتخابات عمومی اخیر که در تاریخ 15 مارس 2017 برگزار شد، دولت جدید به صورت ائتلافی از 4 حزب حائز اکثریت در مجلس نمایندگان شامل احزاب لیبرال (حزب آقای روته نخست وزیر)، دموکراتهای 66، اتحاد مسیحی و دموکرات مسیحی تشکیل شده است. بر اساس توافقی که میان این احزاب منعقد شده، از هریک از احزاب شریک ائتلاف حزب لیبرال، یک وزیر سمت معاونت نخست وزیر را نیز دارا می باشد. تعداد وزرا نیز میان احزاب ائتلاف تقسیم شده است. بر این اساس، 9 وزیر به حزب لیبرال، 6 وزیر به حزب دموکرات مسیحی، 6 وزیر به حزب دموکراتهای 66 و 3 وزیر به حزب اتحاد مسیحی اختصاص یافت. کابینه جدید، 24 عضور دارد که شامل 16 وزیر و 8 وزیر مشاور می باشد. وزیر امور خارجه کنونی آقای هالبه زلسترا از حزب لیبرال می باشد.

در هلند به غیر از حکومت مرکزی، حکومت های استانی و شهری و مقامات آب هم وجود دارند. حکومت مرکزی مشغله اش مسائل ملی‌ است. حکومت های استانی با کار اجتماعی، امور فرهنگی‌، محیط زیست، انرژی و ورزش هستند و شهرداری ها با ترافیک، مسکن، خدمات اجتماعی، خدمات درمانی، ورزشی، فرهنگی، تامین آب، تحصیل، تفریح و سرگرمی عمومی‌ مشغول هستند. استانداری ها و شهرداری ها برای انجام این خدمات، از دولت بودجه دریافت می‌ کنند و همچنین از درآمد مالیاتی محلی استفاده می‌ کنند.

 

اقتصاد هلند

کشور هلند علیرغم اینکه یکی‌ ازکوچکترین کشورهای دنیاست، از نظر اقتصادی در حجم صادرات، جزو ده کشور برتر دنیا قرار دارد و در آمد سرانه ناخالص ملی‌ آن نیز همواره جزو بیست کشور برتر جهان بوده است.

دروازه اروپا 
یکی‌ از دلایل عمده برتر بودن هلند به دلیل ساختار حمل و نقلی با وجود بندر روتردام و فرودگاه اسخیپول است و همچنین ساختار بسیار پیشرفته شبکه ارتباطاتی. رتردام از نظر حجم فعالیتی، بزرگترین بندر دریائی اروپا و چهارمین بندربزرگ جهان است. فرودگاه اسخیپول نیز چهارمین فرودگاه بزرگ در اروپای غربی است. این عوامل با یکدیگر جمع شده و عنوان دروازه اروپا را به کشور هلند بخشیده است.

سرمایه‌ گذاری خارجی‌ 
کشور هلند همواره در نظر سایر کشورها برای سرمایه‌ گذاری جذابیت داشته و سرمایه‌ های زیادی را در طول سالها جذب کرده است.

راندستاد 
پس از پاریس، لندن و میلان، منطقه راندستاد (مناطق شهری مابین آمستردام، لاهه، روتردام و اوترخت) از نظرتولید ناخالص داخلی،‌ بزرگترین اقتصاد شهری را در اتحادیه اروپا دارد. این به دلیل حضور خدمات مالی و بازرگانی است که کلید اصلی‌ اقتصاد هلند هستند.

یک اقتصاد باز، اقتصاد وابسته است 
عوامل متعددی بر روی اقتصاد هلند تاثیر گذار هستند. یکی‌ از این عوامل، تجارت است که ۶۰ درصد تولید ناخالص ملی‌ را باعث می‌ شود. این موجب می‌ شود که اقتصاد هلند به سلامت اقتصاد جهانی‌ وابسته باشد و با تغییرات آن تغییر کند.

تجارت جهانی‌ 
کالاهای تجاری در هلند برای صادرات بیشتر ماشین آلات و وسایل حمل و نقل است. در رده بعدی، مواد شیمیایی و مواد معدنی قرار دارند. یکی‌ از معروفترین صادرات هلند، گل است. هلند سالانه ۴ میلیارد پیاز گل صادر می‌ کند که قسمت عمده آنها لاله هستند. قسمت عمده این گل ها به آلمان، انگلستان، فرانسه و ژاپن می‌ روند. آمریکا با خرید سالانه نهصد میلیون پیاز گل از هلند، در رأس لیست مشتری ها قرار دارد.

خدمات
به عنوان دروازه اروپا، بزرگترین درآمد هلند که دوسوم تولید ناخالص ملی‌ و اشتغال هلند را تشکیل می‌ دهد، شعبات است. استخراج مواد معدنی و تولید گاز طبیعی از شعبات عمده هستند. سایر شعبات که نقش به سزایی در اقتصاد هلند دارند شامل: خرده فروشی، رستوران، تعمیرات و مراقبت های بهداشتی است. بخش صنعتی به ویژه فلزات، ماشین آلات و وسایل حمل و نقل بدلیل سرمایه‌ گذاری های داخلی‌ و خارجی‌ رشد زیادی را نشان می دهد. بخش کشاورزی و غذایی نیز یکی‌ از قسمت های حیاتی اقتصاد هلند است که در حدود ۱۰ درصد تولید ناخالص ملی‌ را شامل می‌ شود. هلند ۷۵ درصد تولیدات کشاورزی خود را صادر می‌ کند.

مواد شیمیایی و انرژی 
اقتصاد هلند این مزیت را دارد که بزرگ ترین شرکت های شیمیایی در این کشور قرار دارند. هلند همچنین یکی‌ از بزرگترین تامین کنندگان محصولات در بازارهای صنعتی و خانگی در اروپاست. هلند بزرگترین تولید کننده گاز طبیعی در اروپاست. روتردام مقادیر معتنابهی نفت خام را دریافت وپالایش کرده و به سایر کشورهای اروپای غربی صادر می‌کند.